החלטתם להקים עסק, אתם בטוחים שיש לכם את היכולות לפתוח עסק, אתם לא רוצים בוס על הראש או שיש לכם רעיון מתאים שבטוח יהפוך אתכם למיליונרים, אבל אתם שואלים את עצמכם- מאיפה מתחילים? איך להשיג מימון? איך להשיג לקוחות? מה אסטרטגיית השיווק המתאימה? כמה יעלה לפתח את המוצר? איך לתמחר את המוצר? ועוד הרבה שאלות אחרות. על כל השאלות הנ"ל יש לענות בטרם הקמתם את העסק ולכן הדבר הראשון שיש לבצע בהקמת העסק הוא הכנת תוכנית עסקית.
הכנת תוכנית עסקית עונה על מספר מטרות:
1. להראות את הפוטנציאל הכלכלי של העסק.
2. להתוות את המסגרת הפיננסית של העסק.
3. לסמן את יעדי העסק ולוודא שאנו יודעים מהם כל השלבים על מנת להגיע ליעדים ושהם אכן ברי ביצוע.
השלב הראשון ואחד הקשים ביותר לקראת כתיבת תוכנית עסקית הינו איסוף וריכוז חומר, זאת מכיוון שהתוכנית נוגעת בכל האספקטים של העסק ויש לאסוף חומר לכל תחום. רצוי להשתמש בכל מקורות המידע העומדים לרשותנו על מנת שנוכל לאסוף את מירב האינפורמציה. כיום, בניגוד לעבר, האינפורמציה נגישה מאוד והאינטרנט מהווה מקור אדיר למציאתה. ניתן להיכנס לאתרי אינטרנט של מתחרים וללמוד מהם הרבה. פורומים ובלוגים שמתמחים בתחומים בהם אתם עוסקים וכן עיתונים וכתבי עת מקצועיים הנם כלי חשוב לאיסוף המידע.
במקרים מסוימים ניתן ללמוד על מתחרים על ידי הגעה אליהם. לדוגמא אם אתם רוצים לפתוח חנות בגדים ניתן ללכת לחנויות בגדים מתחרות, לראות איך הם עובדים, איזה מוצרים הם מזמינים, כמה לקוחות מגיעים אליהם ואולי אפילו מי הספקים שלהם. יש לברר עם ספקים ואף לקבל הצעות מחיר על מנת להיערך לעלויות של העסק. רצוי לדבר עם לקוחות פוטנציאלים ולראות איך הם יגיבו לרעיון שלכם. ישנם תחומים שעקב מורכבותם או הצורך בהתמחות מסוימת רצוי ואף הכרחי להיעזר במומחים בעלי ניסיון בתחום.
התוכנית העסקית נבנית בהתאם ליעדים אותם היא צריכה להשיג, וניתן לכתוב תוכניות שונות עם דגשים שונים. המסגרת שמודגמת כאן הנה של תוכנית עסקית סטנדרטית הכוללת את הדברים העיקריים אותם רצוי להציג.
תקציר מנהלים – פרק זה הנו ראשון בסדר כרונולוגי, אך רצוי לכתוב אותו אחרון. כשמו כן הוא- תקציר של כל התוכנית העסקית. ישנם קוראים רבים שבמקרה הטוב יקראו רק את תקציר המנהלים ועל כן הוא צריך להיות ברור וכתוב היטב. בדרך כלל נהוג שיהיה בין שניים עד ארבעה עמודים.
התקציר יכלול את מטרת התוכנית העסקת, תיאור המוצר/שירות, תיאור קצר של שוק המוצר, תיאור תמציתי של הנהלת החברה, יעדים עיקריים והלו"ז להשגתם וסיכום של תחזיות הרווח הצפויים מההשקעה.
תיאור העסק – זהו למעשה החלק המרכזי בתוכנית העסקית המחולק למספר תתי נושאים שונים הנותנים מענה למכלול רב של תחומים בחברה.
תיאור המוצר/שירות – התחילו את הפרק בתיאור המוצר אותו אתם רוצים למכור, פרטו על תהליך הייצור או הקניה של המוצר, תכללו מידע על ספקי המוצר ועל השימוש במוצר. במידה ויש במוצר שלכם ייחודיות רצוי להדגיש את זה. במידה ומדובר על מוצר טכנולוגי יש לפרט על הטכנולוגיה העומדת בבסיסו והאם הוא מוגן בפטנט. במידה ומדובר בשירות יש לתת תאור של השירותים המסופקים.
שוק היעד – מה שוק היעד של המוצר שלכם? נניח שאתם יבואני נעליים, שוק נעלי הנשים שונה משוק הגברים ששונה משוק נעלי הילדים. עליכם לתאר את השוק שבו אתם עתידים לפעול, פרטו את מאפייני השוק, קשיים שישנם בשוק ובמידה ויש לכם יתרון בשוק פרטו את היתרונות שלכם.
מתחרים – יש לבצע ניתוח של המתחרים הפועלים באותו שוק. האם הם מוכרים מוצר זהה, מוצר יותר או פחות טוב, מהי רמת המחירים בהם הם מוכרים, והאם יכולתם הפיננסית טובה משלכם.
תוכנית השיווק – פרטו את אסטרטגיית השיווק שלכם- איך ברצונכם לחדור לשוק ולשווק את המוצר, צורת הפצה (חנויות , אינטרנט, משרד וכד'), אסטרטגיית תמחור ומיתוג המוצר.
המבנה הארגוני – פרק זה יכלול את בעלי התפקידים בארגון, את תחומי אחריותם ואת ניסיונם. ניתן לצרף קורות חיים של בעלי התפקידים העיקריים.
בשלב הזה למשקיע כבר יש הבנה לגבי העסק, המוצר הנמכר והשווקים שיש לחדור אליהם אבל אין לו עדיין את היכולת לתרגם את הרעיונות שלכם לכסף. הפרק הבא בתוכנית העסקית כולל כמה תתי פרקים שמתרגמים את הרעיונות למספרים מדויקים היכולים לתת למשקיע אפשרות למדוד את התשואה אותה הוא צפוי לקבל.
נתונים פיננסיים עדכניים – במידה והעסק כבר קיים ויש לו פעילות, יש לצרף את הנתונים הפיננסיים העדכניים ביותר.
צרכים פיננסיים – עד עכשיו המשקיע לא יודע מה רוצים ממנו, כאן יש לפרט כמה הון צריך או מה גודל ההלוואה לה אתם זקוקים. בפרק הזה גם רצוי להסביר למה אתם צריכים את הכסף ולמה הוא הולך לשמש.
דוח רווח והפסד חזוי – זהו דוח רווח והפסד המראה את תחזית הרווח והפסד הצפויים לחברה בשלוש השנים הקרובות. בפרק הזה חשוב להיות ריאלים ולא אופטימיים מדי.
תזרים מזומנים חזוי – אולי הפרק החשוב ביותר בחלק הפיננסי. בפרק זה אתם מראים תזרים פנימה והחוצה של מזומנים לאורך זמן. התזרים מראה כמה ומתי זורם הכסף פנימה והחוצה מהעסק.
נקודת איזון – זוהי הנקודה בה סך הוצאות החברה שווה לסך הכנסות החברה. ניתן לבטא את זה ביחידות מוצר שנמכרו או בכסף. ניתן להראות את הנקודה הזו בטבלה המדגימה את ההשפעה של סטיית הפרמטרים העיקריים על הרווח והפסד.
עכשיו כשאתם יודעים איך התוכנית צריכה להראות, מה שנשאר לכם זה להפסיק לחלום על המיליון הראשון ולבצע את השלב הראשון בדרך להשגתו.